ZAJAWKA
Przekazanie wiedzy o zarządzaniu zasobami ludzkimi.
Uświadomienie znaczenia i roli wiedzy z wyżej podanego zakresu.
Przekonanie do zasadności stosowania w praktyce tej wiedzy.
OPIS KURSU
CELE
Przekazanie studentom wiedzy na temat pojęcia „zarządzanie zasobami ludzkimi” (ZZL).
Omówienie procesu ZZL, wskazanie jego istotnych elementów.
Omówienie zależności między poziomem zarządzania a umiejętnościami.
Omówienie sposobów motywowania, przegląd teorii motywacji.
Przedstawienie problemu wynagradzania i kompleksowego systemu motywowania pieniężnego.
Uświadomienie studentom znaczenia i roli wiedzy z zakresu ZZL dla organizacji.
Uświadomienie studentom, na czym nam zależy i o kogo nam chodzi? O właściwych ludzi, na właściwym miejscu, we właściwym czasie! Dlaczego? Żeby osiągnąć sukces i stale się rozwijać!
Uświadomienie studentom, co to jest dobra praca i czy jest w organizacji potrzebna?
Uświadomienie studentom znaczenia w zarządzaniu ludźmi:
- ciągłego postępu,
- skutecznego zarządzania,
- współpracy,
- właściwej kultury organizacyjnej.
Przekazanie wiedzy na temat skutecznej motywacji.
Przekonanie do konieczności wyeliminowania przemocy i wprowadzenia partnerstwa w zarządzaniu ludźmi.
Przekazanie wiedzy na temat efektywnego systemu wynagrodzeń.
Przekonanie do potrzeby wyeliminowania strachu przed mówieniem prawdy w zarządzaniu ludźmi.
Przekonanie do podmiotowego podejścia do ludzi w organizacji.
Przekonanie studentów do konieczności stosowania wiedzy z zakresu ZZL w praktyce.
TREŚCI
CZĘŚĆ I
Definicja pojęcia „zarządzanie zasobami ludzkimi”.
Proces ZZL
- cele,
- procedury planistyczne,
- uwarunkowania skutecznego planowania ZL,
- cel,
- co pomaga w rekrutacji – analiza potrzeb, opis stanowiska pracy,
- rekrutacja wewnętrzna – wady, zalety,
- rekrutacja zewnętrzna – wady, zalety,
- selekcja wstępna,
- wstępna rozmowa kwalifikacyjna,
- testy – mierzące zdolności intelektualne, określające osobowość, mierzące umiejętności interdyscyplinarne,
- weryfikacja informacji podanych przez kandydata,
- ostateczna rozmowa kwalifikacyjna,
- decyzja o przyjęciu (odrzuceniu) kandydata,
- zatrudnienie kandydata,
- wprowadzenie do pracy:
- działania mające na celu bezkonfliktowe włączenie się nowych pracowników do organizacji,
- firmowe vademecum,
- szkolenie i doskonalenie:
- program szkolenia,
- program doskonalenia,
- określanie potrzeb szkoleniowych,
- metody szkolenia,
- ocena efektywności:
- oceny nieformalne,
- oceny sformalizowane,
- cele ocen,
- rodzaje ocen,
- istotne kwestie przy ocenianiu,
- rezultaty ocen.
- błędy ocen,
- rozmowa poocenowa,
- szkolenie osób oceniających,
- przykład oceny,
- awanse, przeniesienia, degradacja i zwolnienia:
- ruch kadrowy,
- awanse jako motywator,
- wymagania wobec awansów i problemy awansowania,
- przeniesienia – cele,
- kary, degradacje, zwolnienia (wymagania kodeksu pracy).
Poziom zarządzania a umiejętności.
Motywacja i motywowanie – podstawowe założenia,
- dawne poglądy na motywację – F. W. Taylor, Elton Mayo, Douglas McGregor.
- współczesne poglądy na motywację,
- teoria potrzeb,
- teoria sprawiedliwości,
- teoria oczekiwań.
- teoria wzmocnienia,
- teoria wyznaczania celów.
Wynagradzanie:
- motywująca funkcja wynagrodzenia,
- główne składniki wynagrodzenia,
- płaca zasadnicza – rodzaje.
- premiowanie,
- kompleksowy system motywowania pieniężnego.
CZĘŚĆ II
Przypomnienie treści poruszonych w I części wykładu.
Wprowadzenie w tematykę wykładu – inne spojrzenie na zarządzanie ludźmi.
Zarządzanie ludźmi – partnerstwo czy przemoc?
Motywacja w zarządzaniu ludźmi:
- korzyści i wartości,
- wzorce zachowania,
- potrzeba godności,
- motywacja wywodząca się z potrzeb korzyści a autonomiczna motywacja godnościowa (realizacja wartości),
- motywacja wewnętrzna i zewnętrzna.
Zarządzanie podmiotowe i przedmiotowe:
- model przemocy,
- model partnerski,
- pułapki zarządzania partnerskiego,
- nieporozumienia w sprawie partnerstwa i zaufania.
System wynagrodzeń:
- zasady tworzenia skutecznego systemu wynagradzania,
- uaktualnianie systemu wynagradzania,
- wprowadzenie nowego systemu wynagradzania,
- reakcje na nowy system wynagradzania.
Strach przed mówieniem prawdy:
- rodzaje strachu,
- koszty strachu przed mówieniem prawdy,
- błędne koło podejrzliwości,
- błędne koło biurokracji,
- jak eliminować strach przed mówieniem prawdy?
Podsumowanie.