Przedmiot: Warsztat pracy pedagoga z przygotowaniem do praktyk
Ćwiczenia
Liczba godzin: 20
Zagadnienia:
Specyfika rzeczywistości wychowawczej i edukacyjnej oraz związane z nią znaczenie wychowawcy/nauczyciela
Pojęcie warsztatu pracy pedagoga i ucznia – różne ujęcia
Rola wychowawcy/nauczyciela. Zapoznanie z dokumentacją przydatną wychowawcy
Etyka zawodu pedagoga
Przygotowanie do praktyk:
„rozpoznanie” placówek – potencjalnych miejsc praktyk oraz ich „opiekunów” (wywiad oraz interpretacja) B. zapoznanie z zasadami odbywania praktyk zawodowych oraz dokumentacją związaną z praktykami
konstrukcja scenariusza, konspektu zajęć prowadzonych w placówkach wychowawczych/edukacyjnych
Literatura:
Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga, Zielona Góra 2002
Taraszkiewicz Małgorzata, Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1996
Taraszkiewicz M., Jak uczyć jeszcze lepiej?, Poznań 2001
Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, PWN, Warszawa 2007
Podręcznik akademicki (tom 2), red. Kwieciński Z., Śliwerski B., PWN, Warszawa 2006, str. 168 – 205
Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno – kulturowych, GWP Gdańsk 2005
Day Christopher, Nauczyciel z pasją. Jak zachować zaangażowanie i entuzjazm w pracy, GWP Gdańsk 2008