Celem kursu jest zapoznanie się z podstawowymi pojęciami z zakresu pedagogiki specjalnej. Celem jestUmożliwienie studentom zdobycia poszerzonej wiedzy pedagogicznej zakresu zagadnień z pedagogiki specjalnej obejmującej terminologię, teorie, nurty myśli pedagogicznej (widziane w ich historycznym rozwoju), metodologię i metodykę działalności pedagogicznej, pozwalającej na pogłębione rozumienie specyfiki pedagogiki oraz jej powiązań z innymi dyscyplinami
Ważnym aspektem jest kształtowanie umiejętności uczenia się i doskonalenia swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji pedagogicznych z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów, szczególnie z zakresu dyskryminacji i segregacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Treści kursu:
Niepełnosprawność – problemy rehabilitacji w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole.
Problemy autonomii, integracji społecznej i normalizacji osób niepełnosprawnych w środowisku.
Poradnictwo dla osób niepełnosprawnych intelektualnie – instytucje i formy pomocy.
Rehabilitacja zawodowa i społeczna dla osób z niepełnosprawnością.
Instytucje pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych.
Znaczenie sportu – olimpiady specjalne i paraolimpiady.
Formy pomocy dla osób niepełnosprawnych – środowiskowe ośrodki pomocy społecznej, mieszkalnictwo wspomagane i domy pomocy społecznej.
Kurs będzie obejmował trzy prezentacje multimedialne zawierające po 25 do 35 slajdów, gdzie będą kolejno zawarte treści z zakresu definicji, typologii, charakterystyki osób z niepełnosprawnością, oraz pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie. Każda z prezentacji będzie zawierała zdjęcia, grafiki oraz szczegółowe informacje, które będą podkreślone i wyróżnione dla studenta. Na slajdach będą widoczne pogrubienia i podkreślniki, aby dodatkowo wyróżnić dane treści.
Dodatkowym materiałem będzie ten sam materiał dydaktyczny w formie pliku word, tak, aby Student mógł go wydrukować i przeczytać. Będą to te same treści, które zawarte są na slajdach jednej z prezentacji – tej dotyczącej niepełnosprawności intelektualnej.
Kolejnym materiałem jest plik word zawierający krótki qiuz, dla studenta, który sprawdza Jego wiedzę z danego obszaru, który był na slajdach. Będzie do quiz z niepełnosprawności intelektualnej oraz krzyżówka z treści dotyczącej mózgowego porażenia dziecięcego.
Ponadto zamieszczony będzie krótki film przedstawiający pracę z osobą z niepełnosprawnością inteletkualną, gdzie można zaobserwować jej wygląd, cechy charakterystyczne, zobaczyć w jaki sposób się komunikuje i jak wygląda praca z taką osobą.